Monday, September 26, 2011

Ibadah

  1. Pengertian Ibadah

    Ibadat dalam Islam mempunyai ciri-ciri yang tersendiri yang berbeza sama sekali daripada konsep ibadah di dalam agama dan kepercayaan yang lain. Antara ciri-ciri tersebut ialah tidak ada sebarang perantaraan di antara Allah dan manusia, dan ibadat dalam Islam tidak terikat dengan sesuatu tempat atau masa yang tertentu.. Lagi..

  2. Bersuci - Air

    Air dari segi hukum terbahagi kepada tiga jenis, Iaitu......Lagi..

  3. Bersuci - Najis & Istinja'

    Dari segi bahasa, najis bererti benda kotor seperti darah, air kencing dan tahi. Dari segi syara`, najis bermaksud segala kekotoran yang menghalang sahnya solat... Lagi..

  4. Bersuci - Mandi

    Dari segi bahasa, mandi bererti mengalirkan air ke seluruh badan.Dari segi syara, mandi bermaksud mengalirkan air ke seluruh badan dengan niat yang tertentu... Lagi..

  5. Bersuci - Tayammum

    Tayammum ialah menyampaikan atau menyapu debu tanah ke muka dan kedua-dua tangan dengan syarat yang tertentu. Tayammum dilakukan bagi menggantikan wudhu? atau mandi wajib (junub, haidh dan nifas), ketika ketiadaan air atau uzur menggunakan air..Lagi..

  6. Bersuci - Wudhu'

    Dari segi bahasa, wudhu' ialah nama bagi sesuatu perbuatan menggunakan air pada anggota-anggota tertentu. Dari segi syara', wudhu' bermaksud membersihkan sesuatu yang tertentu dengan beberapa perbuatan yang tertentu yang dimulakan dengan niat, iaitu membasuh muka, membasuh kedua-dua belah tangan, menyapu kepala dan akhirnya membasuh kedua belah kaki dengan syarat-syarat dan rukun-rukun yang tertentu.. Lagi..

  7. Bersuci - Hadath

    Hadath dari segi bahasa bererti sesuatu yang datang atau berlaku. Hadath dari segi syara bermaksud sesuatu yang berlaku pada tubuh badan yang menyebabkan tidak sah sesuatu ibadah. .. Lagi..

  8. Bersuci - Haid,nifas,hamil/wiladah

    Haid Iaitu darah yang keluar dari kemaluan perempuan pada masa sedang sihat afiat ialah kerana menurut tabiat perempuan. Sekurang-kurangnya umur bagi perempuan yang boleh keluar darah haid itu dari sembilan tahun ke atas. Warna darah haid itu merah tua, rasanya hangat apabila ia keluar... Lagi..

  9. Solat

    Solat dari segi bahasa bermaksud doa atau doa dengan sesuatu kebaikan. Dari segi syara, solat bermaksud perkataan-perkataan dan perbuatan-perbuatan yang dimulai dengan takbir beserta niat dan diakhiri dengan salam dengan syarat-syarat tertentu... Lagi..

  10. Puasa

    Ertinya menahan diri dari makan dan minum dan dari segala perbuatan yang boleh membatalkan puasa mulai dari terbit fajar hinggalah terbenam matahari... Lagi..

  11. Zakat

    Zakat adalah satu rukun daripada lima rukun Islam, difardhukan dalam bulan Syawal tahun ke 2 hijrah. Dari segi bahasa ialah membersih dan menyubur dan dari segi Syara' ialah mengeluarkan sebahagian dari harta yang tertentu diberikan kepada yang berhak menerimanya... Lagi..

  12. Qurban

    Dari segi bahasa, qurban bermaksud sesuatu yang dikorbankan kerana Allah subhanahu wataala.Dari sudut syara, qurban bermaksud menyembelih binatang yang tertentu pada masa-masa yang tertentu dengan niat mendekatkan diri kepada Allah subhanahu wataala. .. Lagi..

  13. Haji

    Menunaikan ibadah haji adalah sesuatu yang amat dirindukan oleh setiap umat Islam, bahkan oleh yang telah menunaikannya berkali-kali sekalipun. Karena itu, bagi yang dimudahkan Allah untuk bisa menunaikan ibadah haji tahun ini agar menggunakan kesempatan emas itu dengan sebaik-baiknya... Lagi..

  14. Menuntut Ilmu

    Menuntut ilmu adalah satu keharusan bagi kita kaum muslimin. Banyak sekali dalil yang menunjukkan keutamaan ilmu, para penuntut ilmu dan yang mengajarkannya... Lagi..

  15. Amalan Sunnah Sempena Aidilfitri

    Adalah penting bagi kita untuk sentiasa menjadikan al-Quran dan sunnah sebagai petunjuk dalam mengendalikan upacara sambutan Aidilfitri kerana inilah masa untuk kita semua membuktikan bahawa kita benar-benar telah menjadi seorang insan yang bertakwa setelah melalui bulan Ramadan kerana.. Lagi..

  16. Puasa Enam

    Syawal atau lebih dikenali dengan puasa enam bagi masyarakat kita. Dalil disyari’atkan ibadah puasa sunat Syawal.. Lagi..

No comments:

Post a Comment